Konsten att tolka en annons till ens egen fördel är oändlig. Där finns så många variabler som helst i en fjuttig mening på en sådär 15 ord. Människors kreativitet i egoismens tjänst äro outgrundlig och med ett förlegat uttryck som: "kunden har alltid rätt" tycks den kreativiteten nå oanade höjder. Tillsammans med ett långdraget konsumentprogram från Umeå med en ilsken Sverker Olofsson har vissa konsumenter samlat på sig såpass mycket självförtroende att man helt enkelt inte behöver läsa annonsen överhuvudtaget.
Det är bara att i bästa kvällstidningsmanér plocka ut lite ord här och var och så har du dig en jacka för 199 kronor, lätt som en plätt. Bristen på läsförståelsen läggs givetvis fram som om annonsören har varit otydliga (det har vi varit 25 år nu i så fall och vi har inte lärt oss något under åren) och det hela skall gärna kryddas med "Vilken dålig service!" Men det tycker inte vi. Vi tycker att det är bra service att erbjuda500 kronor i rabatt för en viss typ av jackor under förutsättning att jackan kostar över ett viss belopp. Det enda motprestation
som vi ställer är att vi får bestämma vilka jackor vi vill bli av med.
Det har säkert inte undgått någon att idag är det är potatisens dag, eller? Idag lyfter vi fram Jonas Ahlströmers fantastiska insats för att potatisen hamnade på våra svenska matbord. På skolor skall det frossas i potatis och den italienska pastan får vackert stå åt sidan. För vem vill inte ha kokt potatis och köttfärslimpa till fredagsmys. Jag vill ge mig på begreppet potatismys eller kanske till och med knölmys.
Andra temadagar under året där man lyfter fram en företeelse eller sjukdomm visar också prov på fanatsi. Eller vad sägs om: Flourtantens dag 1/9, silikonbröstens dag 1/7, klamydiamåndagen 10/9, Harry Potter och Star Warsdagarna i maj samt Pi-dagen med det brillianta datumet 3.14, alltså 14/3 för att hylla talets betydelse i matematiken.
Sen finns det en dag som hela handeln fruktar: En köpfri dag och den är kusligt nära, 24/11 men jag sätter ändå hopp eftersom risken att tolka denna text borde vändas till vår fördel. Om vi mot förmodan sätter in en annons med detta budskap, kan det kanske tolkas som om att det är fritt att köpa hur mycket som helst?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar