Hur många "likes" du fick på ditt senaste inlägg på Facebook? 10, 20, 30 eller 50?
Alltså 50 "likes" på ett enda inlägg, det är bra jobbat. Det måste på något sätt kännas bra att så många gillar vad du skriver? Eller är det bara ett sätt att visa ATT man läst det? Det säger egentligen inget om personen verkligen gillar vad dom läser, tror jag. Om man nu gillar vad man läser, borde man inte ta sig tid att skriva några rader under kommentarsfältet då? Och hur många procent av alla dina vänner är det egentligen som bryr sig på riktigt? 50 "likes" av 485 vänner. SHIT!!! Det är bara 10,3 procent! Är det dags att börja prata "likesfaktor"?
Kabinfaktor är kvoten mellan antalet betalande passagerare i ett passagerarflygplan under en flygning och maximalt tillåtet antal passagerare i detta flygplan, eller denna kvot genomsnittligt under en viss tid för ett visst flygbolag, en viss flyglinje, eller liknande. Uttrycket kan till exempel användas för att visa hur populära eller ekonomiskt försvarbara olika flyglinjer är, eller visa på behovet eller rimligheten av större eller mindre flygplantyper för vissa linjer. Normalt för reguljära linjer är runt 75 %.
Är det dags att plocka bort några oviktiga ointresserade gamla klasskompisar från högstadiet nu elller? Några som inte lämnat ett spår av sig sen första kontakten för fyra år sedan (KRILLEEEE!!!) då man använde facebook för att jämföra sig med jämnåriga och se vad tiden gjort eller inte med sitt ansikte på FACE-book. I flygbranschen pratar man om effektivitet och kanske borde vi tänka så även på Facebook. Om vi nu ser antalet kommenterande vänner som fullprisbetalande resenärer och de som bara gillar för lågprisresenärer eller "billiga" vänner, då blir kabinfa..... förlåt kommentarfaktorn ofta rysligt inneffektiv, och likesfaktorn inte heller tillfredsställande.
Och även om man ökade likesfaktorn från 50 till 100 så skulle vi bara nå upp på 20% alltså betydligt sämre än de flesta reguljärflygningarna. Med dom här siffrorna i flygbranschen skulle man byta ut sin Boeing med plats för 289 passagerare till en sketen Saab 340 med plats för 50 för att höja kabinfaktorn.
Vad är du beredd att göra för att höja effektiviteten på din Facebooksida?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar