onsdag 23 november 2011

Annons väcker ha-begär

En annons i tidningen är ofta ett verktyg till att skapa trafik till butiken. Oftast är det en eller flera varor som anonnseras och med ett tilltalande pris kan butiken locka ner kunderna till butiken för att i bästa fall också upptäcka andra intressanta varor. En annons kan också väcka frågor eller skapa nyfikienhet vid frukostbordet och bidrar till att läsaren måste komma in och se vad det är. Många tror att annons betyder rea per automatik och blir besviken på att den annonserade varan inte har ett förr och nupris. Andra tror att annons om "dragaren" är tillräckligt billig innebär att butiken upphör.

Det är fri tolkning som gäller, och tolkas det gör det ordentligt oftast till ens egen fördel. Nu åker läsglasögonen för 29:90 från Statoil upp och man nöjer sig med att läsa vart femte ord. På så sätt kan saker nästan bli helt gratis.

Låt mig ge ett aktuellt exempel från Stadium där kunden erbjuds en rabatt mot att man lämnar in sin gamla jacka till ett välgörande ändamål.
" Gör världen lite varmare. Lämna in din gamla jacka så får du 300 kronor i rabatt när du köper en ny. Gäller vid köp av en jacka för minst 499 kronor"

Här kan man alltså få en välkommen rabatt och dessutom se till att någon med inte lika bra förutsättningar som oss får en varm jacka i vinter. Jag skulle kalla det en form av win-win-situation.

Följande frågor har dykt upp i samband med annonsen:
Om jag har två jackor därhemma får jag 600 kronor i rabatt?
Jag har en jacka för 2800 kronor där hemma, får jag byta till denna jackan (Peak Performance jacka för 3799.-)
Kan jag får rabatten utan att lämna in en jacka?
Går den här fleecetröjan bra att lämna in och få rabatt?
Gäller det på skidbyxor också?

Jag vet inte om det är fel på Statoils glasögon eller folks förmåga att tyda en text. Alla dessa feltolkande annonsläsare har en sak gemensamt. Deras utgångspunkt och syfte är att FÅ ut så mycket som möjligt från annonsen. Vad kan jag vinna på att läsa den här annonsen lite slarvigt? Vilka kryphål finns i annonsen så att det gagnar mig på bästa sätt och inte en stackars sate i Moldavien som visserligen skulle bli väldigt glad över en varm jacka. Men Moldaven har ju inte annonsen framför sig och jag skiter i om han fryser. Kanske kan jag lämna in min sommarjacka från 1986 som vi köpte på outleten för 199 kronor.

Någon har till och med rotat i den låda där vi lägger alla begangnade jackor och frågat om det är 300 kronor för alla jackorna i lådan. Människan i väst (alltså inte ett klädesplagg utan menat som geografisk tillhörighet) är av naturen en egoistisk människa som trots billiga och funktionella glasögon från bensinmacken väljer att blunda för annonsen riktiga och inte alltför otydliga budskap.

Är väst en jacka?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar