Hon går numera under namnet "underställsstanten". En dam på dryga 153 cm, alltid klädd för en polarexpedition vilket i detta milda klimat innebär att ett överskott av svett satt sig i kläderna. Hennes önskan om att hitta underställ till bra pris är såpass stor att alla storlekar mellan 34-44 i damstorlekar och SMALL-XL i herr storlekar verkar funka. Det handlar alltså om en enastående förmåga att se möjligheterna i varje storlek.
Hennes 153 cm lämnar en del frågetecken kring hurvida en tröja i XL herr faktiskt kan funka till henne men då replikerar hon kvickt med ett: "Den ser ju jätteliten ut". Den lilla damstorleken i 36 ser också väldigt liten ut, men gud vad töjbar den är! Mycket stretch gör ju att jag kan ha den. Problemet med den här damen är inte hennes fantastiska förmåga att se varje storleks potential i förhållande till hennes kropp. Den utmaningen får hon när hon kommer hem. Problemet är att hon ställer samma fråga fem gånger. Jag vill ha den blåa i Medium, finns inte det? När jag svarat för fjärde gången är hon inte riktig nöjd med svaret utan hoppas på att den finns nästa gång hon frågar.
Jag märker hur min egen irritation inte främjar Stadiums bild av hur en säljare bör vara eftersom andra kunder hör hur jag tydligt säger: "Jag har redan sagt till dig tre gånger att tröjan finns inte i den storlek du söker. Det hjälper inte att frågar en gång till". Men kunderna som lyssnat får kort därpå en liten dos av underställstanten när hon likt en stridsvagn plöjer genom kartongerna i sin jakt på allt mellan 34-XL.
Hon går därifrån med 5 delar, hon ser varken nöjd eller belåten ut, kanske ett resultat av att hon lagt en halvtimma inomhus med kläder för minus 40 grader. Kanske ett resultat av alla upprepade frågor om storlek medium aldrig resulterade i framgång och kanske en liten bitterhet över att 50 kronor per del var lite väl magstarkt för en tröja i fel färg.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar